Warszawa – znak

nazwa / tytuł projektu

Warszawa – znak

autor / studio projektowe

Podpunkt

edycja konkursu

2022-2023

opis

1. Jeden znak dla wszystkich!
Powierzono nam zadanie opracowania znaku promocyjnego miasta. Pierwotnie nie zakładano zmian znaków jednostek miejskich, czy dzielnic. Dzięki spotkaniom i warsztatom udało nam się przekonać decydentów do ujednolicenia i uproszczenia – powstał jeden znak dla Wszystkich! Jest to nasz

2. Warsztaty
Przeprowadziliśmy warsztaty z dzielnicami, jednostkami, spółkami i biurami miasta. Zadbaliśmy o to, by pracownicy instytucji mieli świadomość tego co robimy, by mogli uczestniczyć w zmianie.
W ramach spotkań i warsztatów z biurami, jednostkami, spółkami i instytucjami miasta uczestnicy doszli do wniosku, że rozróżnienie komunikatów miejskich od komunikatów innych instytucji oraz podmiotów komercyjnych jest bardzo ważne. Przy systemie niespójnym i nieczytelnym, jest to niemożliwe. Klarowna i rozpoznawalna komunikacja miejska daje odbiorcom poczucie bezpieczeństwa oraz ułatwia odnajdywanie komunikatów ważnych, ułatwia oddzielenie ich od komunikatów komercyjnych.

3. Zespół
Zaprosiłyśmy do współpracy z zespołem Podpunktu osoby, które pomogły nam rozwinąć projekt oraz były bardzo cennym zewnętrznym głosem. Były też ambasadorami projektu: Mateusz Machalski – wybrany do zaopiekowania się tematem typografii Miasta; Ania Światłowska – projektantka w Muzeum Warszawy, znająca doskonale potrzeby miejskich grafików; Krzysztof Zwierz – pracownik Muzeum Warszawy, historyk, czuwający nad poprawnością historyczną Syrenki.

4. Stare / nowe
W ramach projektu zachowaliśmy wiele ważnych aspektów dotychczasowej identyfikacji wizualnej miasta:
znak bazuje na historycznym, znanym i lubianym symbolu miasta, na warszawskiej syrence;
kolorystyka miejska – dotychczasowe kolory Warszawy, kolor żółty i czerwony, zostały zachowane. Są to kolory, które odnajdujemy w wielu miejscach w Warszawie, a najważniejszym z nich jest warszawski transport miejski.

5. System
Stworzyliśmy system, na który składają się zasady stosowania znaku promocyjnego:
– https://shorturl.at/bds06
oraz
zasady oznaczeń urzędowych:
– https://shorturl.at/yFLR0

Autorzy:
Koncepcja i projekt: Emilka Bojańczyk / Podpunkt
Konsultanci graficy: Anna Światłowska / Muzeum Warszawy, Mateusz Machalski, Diana Makulska / Podpunkt, Zuzanna Charkiewicz / Podpunkt
Konsultant historyczny: Krzysztof Zwierz / Muzeum Warszawy
Czcionka: Engram Warsaw autorstwa Mateusza Machalskiego
Klient: Miasto st. Warszawa

Partnerzy

STGU

European Design Awards

STGU

Arctic Paper

Munken Paper

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

Patroni medialni

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU