Księga Znaku Transport GZM

nazwa / tytuł projektu

Księga Znaku Transport GZM

autor / studio projektowe

Redkroft

edycja konkursu

2022-2023

opis

System Identyfikacji Wizualnej Transport GZM Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) to pierwsza ustawowo powołana metropolia w Polsce. To związek 41 miast i gmin, zlokalizowanych w centralnej części województwa śląskiego. Najważniejszym zadaniem GZM jest poprawa jakości i komfortu życia mieszkańców sąsiadujących ze sobą miast i gmin, budowanie wspólnej przestrzeni z ponadlokalnymi rozwiązaniami poprzez wprowadzanie konkretnych rozwiązań np. wspólnego transportu. W Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii funkcjonuje jeden z największych w Polsce systemów komunikacji zbiorowej. Blisko 1800 pojazdów, 500 linii, 7000 przystanków i ponad 109 milionów kilometrów, pokonywanych przez nasze pojazdy co roku. Nasz transport publiczny to oferta dla ponad 2,5 miliona pasażerów, z których każdy ma inne potrzeby i wymagania. W mnogości nazw dotyczących podróżowania w naszym regionie pasażerowie mogli się pogubić. GZM podjęło decyzję o sprowadzeniu wszystkiego do wspólnego mianownika jakim jest Transport GZM. Nowa marka Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii skupi wszystkie formy mobilności realizowane przez GZM. Docelowo pod marką Transport GZM znajdą się wszelkie informacje o funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. To w Transporcie GZM pasażerowie w wygodny sposób opłacą codzienne podróże, wypożyczą rower metropolitalny, ale też dowiedzą się o tym, co w tematach związanych z szeroko pojętą mobilnością dzieje się w Metropolii. Dodatkowo marka Transport GZM połączy i ujednolici wizerunek wielu podmiotów budujących system komunikacji w naszym regionie. Transport GZM sukcesywnie będzie pojawiać się na wszystkich elementach transportu publicznego i będzie jedną z największych tego typu marek w Polsce. System jest wdrażany od marca 2023 roku. Proces zapoczątkowała kampania informacyjna dotycząca taryfy biletowej, znajdującej się w ofercie Transport GZM, obejmująca m.in. realizacje na przystankach (citylighty) oraz na nośnikach komunikacji miejskiej w przestrzeni GZM (fullbacki), reklamy w lokalnych serwisach informacyjnych, kampanię w Internecie ( media społecznościowe, reklamy na stronach internetowych, w aplikacjach i treściach wideo). Rozpoczęto zmianę identyfikacji wizualnej pojazdów od pierwszych 32 autobusów elektrycznych i dużej infrastruktury technicznej (stacje ładowania dla autobusów elektrycznych i ładowarek mobilnych). Wprowadzono nową identyfikację kanału Facebook poświęconego informacji pasażerskiej, rozszerzając jednocześnie zakres tematyczny poruszanych w tym kanale informacji. Pod marką Transport GZM pojawiła się nowa aplikacja mobilna i portal, które zastąpiły stary system ŚKUP (Śląska Karta Usług Publicznych). System płatności za przejazdy, którego głównymi elementami są portal i aplikacja, obsługuje w tej chwili ponad 400 tys. kont pasażerów. Na potrzeby stworzenia systemu identyfikacji wizualnej Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia ogłosiła postępowanie w trybie ustawy o zamówieniach publicznych, którego jednym z elementów było opracowanie identyfikacji w zakresie transportu publicznego (Numer ogłoszenia: 2021/BZP 00128508/01). Prace poprzedził audyt potrzeb, który stał się punktem wyjścia do stworzenia wytycznych dla przetargu. Zamawiający w postępowaniu zastosował następujące kryteria oceny: Cena brutto oferty – waga: 30%, metodologia pracy (ocena merytoryczna konspektu) – waga: 40%, doświadczenie personelu kluczowego (liczba zrealizowanych usług) – waga: 20%, lata doświadczenia zawodowego personelu kluczowego (staż pracy) – waga: 10%. Celem przedsięwzięcia było opracowanie systemu, który będzie wcielał w życie wytyczne strategii promocji oraz budował rozwiązania metropolitalne w ramach pozycjonowania i koncepcji architektury marki. Najważniejsze wyzwania, jakie postawiono przed projektantami to: ujednolicenie systemów; sieciowanie; pokazanie wspólnotowości i współrządzenia; niekonkurowanie z identyfikacją i istniejącymi formami graficznymi; otwartość i rozwojowość; wizjonerskość i prestiżowy charakter; ponadczasowość; zapewnienie łatwości dekodowania przez odbiorców. Projekt Systemu Identyfikacji Wizualnej dla Transport GZM jest wdrożeniem wielowymiarowym, opierającym się o systemowe rozwiązania uspójniające komunikację wizualną oraz budowanie silnej marki transportu publicznego w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Punktem wyjścia w tworzeniu wdrożenia było skupienie się na utylitarnym charakterze, tak by czytelność odgrywała główną rolę, przekaz trafiał do jak najszerszego grona odbiorców, a system był użyteczny i wdrażalny na wielu płaszczyznach. W rozwiązaniu dotyczącym sygnetu nawiązano do przemysłowej historii Górnego Śląska i Zagłębia Dąbrowskiego. Elementem inspirującym do stworzenia historii stał się diament – idealna i czysta forma węgla. Projekt składa się z 12 obszarów, w ramach których opracowano ponad 200 pozycji. Zawiera następujące elementy: sygnet, logo, kroje pism, typografia i layouty, piktografia, klucz wizualny, kolorystyka, infografika, produkty markowe, outdoor, przestrzeń, UIKit. System oparto na spójnej i kojarzącej się w regionie z transportem publicznym kolorystyce. Żółty zastosowano jako wiodący w systemie. Przyjęto spójną i otwartą piktografię dotyczącą oznakowania pojazdów wewnątrz i na zewnątrz, nowy wzór tapicerki, mapy, kartogramy i schematy transportowe. Opracowano nowy język komunikacji wizualnej, opierającej się na mocnych podziałach i mocnej typografii. Zrezygnowano z ozdobników graficznych i typograficznych. Zastosowano w systemie krój pisma SUISSE, odwołujący się do pionierskich rozwiązań typograficznych z lat 50 w Szwajcarii. Powstał system otwarty i elastyczny, nie ujęty w ramy i ograniczenia, dający możliwość rozwoju w warstwie graficznej i piktograficznej. Wykonawca: Redkroft Zamawiający: Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia

Partnerzy

STGU

European Design Awards

STGU

Arctic Paper

Munken Paper

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

Patroni medialni

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU