identyfikacja/plakaty wystaw "Maszyna do mielenia" i "Poplon"

nazwa / tytuł projektu

identyfikacja/plakaty wystaw "Maszyna do mielenia" i "Poplon"

autor / studio projektowe

Marcin Wysocki

edycja konkursu

2022-2023

opis

Zgłoszonym projektem jest identyfikacja wizualna wystaw "Maszyna do mielenia" i "Poplon" w Centrum Sztuki Współczesnej „Kronika”. To nie przypadek, że na jednym plakacie muszą się zmieścić motywy wizualne promujące obie wystawy. Jako projektant staję przed wyzwaniem – jak stworzyć coś oryginalnego i przyciągającego uwagę? Co sprosta wymagającym gustom naszych odbiorców? Jak to zrobić przy tak ograniczonym budżecie jaki ma CSW, jednostka samorządowa?
Tak. Obie wystawy dzielą ten sam plakat. Każda – jedną z jego stron. W przypadku powyższych wystaw było to karkołomne wyzwanie. Motywem przewodnim jednej była śmierć, mięso i techno. Inspiracją dla drugiej był namysł nad kondycją psychiczną, powrót do korzeni, wieś, i niekończące się wplątywanie w niechciane, absurdalne powinności. Udało się.
Kolejnym elementem identyfikacji jest animacja. Zgodnie z przyjętym w CSW w 2018 założeniem – wychodzimy od właśnie animacji tworząc narrację wizualną towarzyszącą promocji wystaw. Dzięki posiadanym przez miasto nośnikom (kino, ekrany ledowe w instytucjach kultury) jesteśmy w stanie bezkosztowo docierać do naszych lokalnych odbiorców. W przypadku tych wystał połączyłem snujący się czas na wsi ze stroboskopowym szaleństwem techno.
Sam dwustronny plakat pełni kilka funkcji. Podstawową jest umieszczanie go na kilkudziesięciu słupach w Bytomiu. Plakat pojawia się też w wersji składanej jako folderek zawierający teksty kuratorskie. Produkując jeden druk zapewniamy plakatowanie, roznoszenie ulotek w regionie oraz broszur na samej wystawie. Dzięki temu jeden proces produkcyjny obsługuje wiele potrzeb ograniczając zużycie energii i surowców (i kosztów).
Poza plakatem przygotowujemy banery na fasadzie budynku (90×490cm) zapewniające widoczność Kroniki na bytomskim rynku. Plakat produkowany jest z trwałej i odpornej siatki mesh. Umożliwia nam to upcycling banerów, które przerabiamy na poręczne torby z kronikowymi naszywkami. Cieszą się one ogromnym wzięciem a ich użytkownicy stają się ambasadorami naszej instytucji.
Proces projektowania identyfikacji wizualnej zaczyna się zawsze od kontaktu z osobami kuratorskimi i twórczymi. Jest to w pewnym sensie plakat kuratorowany. Motyw oparty na mojej autorskiej ilustracji, której towarzyszy typografia. Obie wprawione w ruch z wypuszczone na niezliczone nośniki cyfrowe i drukowane.
"Maszyna do mielenia": artysta: Karol Gawroński | kurator: Paweł Wątroba |udźwiękowienie: Outta_8
„Poplon”: artysta: Jan Kowal | kuratorka: Katarzyna Kalina

Partnerzy

STGU

European Design Awards

STGU

Arctic Paper

Munken Paper

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

Patroni medialni

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU