Bryophyta

nazwa / tytuł projektu

Bryophyta

autor / studio projektowe

Zuzanna Oniszczuk

kategoria

Świeża krew

edycja konkursu

2021-2022

opis

Bryophyta to interaktywna animacja 3D reagująca na dźwięk. Źródłem inspiracji była potrzeba akceptacji tego, że ogólnie rozumiane “procesy życiowe” zachodzą w sposób nieuchronny. Strona wizualna powstała w wyniku autorskiej interpretacji botanicznych form obserwowanych w ogrodach oraz parkach narodowych. Dostrzegając ludzką tendencję do tworzenia przestrzeni wirtualnych, zaprojektowałam środowisko immersyjne o funkcji arteterapeutycznej. Praca opowiada o iluzji kontroli, o złudzeniu jakoby człowiek zdolny był w pełni zapobiegać naturalnej kolei losu. Szczególnym przedmiotem opracowanego tematu jest granica kontroli faktycznej, czyli punkt, w którym niezależnie od naszych intencji czy starań wydarzenia będą toczyły się swoim własnym torem. Tym, poprzez co spróbowałam to ukazać i co zarazem wyróżnia tę pracę, jest pozorna przyroda, którą można regulować wedle własnych potrzeb.
Proces projektowy wymagał analizy technicznej - problemem okazało się stworzenie optymalnej metody, która pozwalałaby na swobodne wyświetlanie i “zmianę pozycji” zaprojektowanych form 3d w obrębie kompozycji, ponieważ każda z nich jest oddzielnym filmem z przezroczystym tłem. Powoduje to znaczne zwiększenie rozmiaru pliku, co stanowi obciążenie dla procesorów. Podczas realizacji projektu sprawdzane było kilka sposobów programowania w pressingu, ostatecznie mechanizm powstał w programie VUO.
Odbiorcy, którym w zasadzie może być każdy, proponuję pewien rodzaj zabawy. Jeśli zdecyduje się on pozostać w ciszy i skupieniu będzie miał możliwość obcowania z historią o cykliczności, nieustannym “rodzeniem” i “umieraniem”, a także opowieścią o zanikającej bliskości. Każdy dźwięk powoduje cofanie się prezentowanego wideo - aby uniknąć wrażenia mechaniczności zróżnicowałam parametry poszczególnych form, co w praktyce oznacza, że niektóre cofają się szybciej lub reagują na cichsze dźwięki. Przed ostateczną realizacją, projekt był kilkukrotnie testowany na różnych grupach odbiorców. Spostrzegłam kilka rodzajów interakcji: (1) skupienie i zanurzenie, nawet do takiego stopnia, że uczestnicy prezentacji uciszali się wzajemnie w oczekiwaniu na rozwój wydarzeń, (2) zabawa sterowanymi formami - brak zainteresowania prezentowaną historią przy jednoczesnej radości z możliwości cofania wideo, (3) zaangażowanie w prezentowaną historię - tutaj w przypadku “umierania” form dochodzi do intencjonalnego cofania animacji. Projekt traktuję jako prototyp wirtualnego świata, który chciałabym zrealizować w technologii VR.
 Autorką muzyki jest Aleksandra Kolbusz.

Partnerzy

STGU

European Design Awards

STGU

Arctic Paper

Munken Paper

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

Patroni medialni

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU