nominacje

Ecodesign

hajek_studio

Komunikacja wizualna szóstego numeru magazynu Powidoki to zwrot ku naturze. Nie zawsze coś, co jest ekologiczne musi być na pierwszy rzut oka atrakcyjne wizualnie. Często pod powierzchnią skrywa się cały jego przekaz m.in. to, z jakich materiałów został wykonany. Oczywiście forma oraz ergonomia jest istotna, ale nie możemy zapominać o szeregu czynników, które wpływają nie tylko na estetykę, ale także jakie za sobą niesie wartości i korzyści. Dżdżownice kalifornijskie są doskonałym przykładem. Żywią się materią organiczną przeznaczoną do kompostowania. Ich pożywieniem mogą być w zasadzie wszystkie resztki, jakie normalnie przeznaczamy na kompost tworząc zamknięty „eco” obieg. Zakupiliśmy 2000 dżdżownic, które zamieszkały z nami w studio Powidoków i zostały bohaterkami 6-go numeru magazynu o ecodesignie. Dżdżownice stały się alegorią wizualną na okładce numeru oraz uczestniczyły w sesji zdjęciowej. Do druku magazynu wykorzystany został recyklingowy papier zrobiony m.in. z resztek fusów kawy. Odpadki z próbnych przelotów z drukarni zmieliliśmy i zrobiliśmy nowy papier z nasionami, który można posadzić! Resztki papieru pocięliśmy i zrobiliśmy serię wizytówek i zakładek do książek. Odpadki papieru z kawy stały się także pożywieniem dla dżdżownic. Ideą procesu projektowego było wykorzystanie maksymalnych możliwości ograniczenia zużycia odpadów produkcyjnych i wykorzystanie materiałów pochodzących ze zrównoważonych źródeł. Podczas promocji magazynu w Akademickim Centrum Designu rozdawaliśmy rośliny wraz papierem gotowym do posadzenia w ziemi. Został zorganizowany pokój odsłuchowy, gdzie można było posłuchać sekretnego życia dżdżownic! Wszystko po to, by zwrócić uwagę na to, że my – ludzie jesteśmy częścią natury i nie możemy jej lekceważyć, a proces projektowy powinien zawsze uwzględniać aspekt środowiskowy. Art director: Przemysław Hajek (pomysł, projekt, realizacja) organizacja spotkania w ACD: Izabela Bloch handmade paper: Magdalena Soboń fot. Jarosław Darnowski (ACD) fot. Sebastian Komicz (backend fotosession) fot. Jakub Huszaluk (worms) fot. Jagoda Świtała (hands + worms) fot. Anna Kliniewska (face + worms) Więcej na stronie https://powidoki.asp.lodz.pl/dla-prasy Zakładka Powidoki 06 [Ecodesign]

#Proj. przyjazne środowisku 

Jogra - karty jogi i gra dla dzieci

Bez szablonu Renata Orzeszek

Jogra - karty jogi i gra dla dzieci, to autorski projekt Warsztat Joga, który pojawił się w sprzedaży w marcu 2022. Prototypowanie miało miejsce pod koniec 2021 roku. Prace na kartami, grą i wszystkim innymi dodatkami trwały ponad 2 lata. Gra jest ekologiczna i zachęca dzieci do aktywności, a także pobudza ich kreatywność. Jogra została wydana w niewielkim nakładzie 300 sztuk. Zawiera 65 kart podstawowych, drewniane kości, plansze oraz planszetki do rozgrywek. Na kartach zwierzęta zamieszkujące polskie lasy praktykują jogę. Idea kart nawiązuje do łączności z naturą, stąd pomysł, aby leśne zwierzęta z lasów polskich wcieliły się w rolę instruktorów jogi, a produkty z których są wykonane były w pełni eco friendly. Karty zostały wydrukowane na papierze ekologicznym, niepowlekanym, w 100% recyklingowym z domieszką włókien suszonej trawy. Papier posiada certyfikat FSC. Druk zrealizowała drukarnia Recyklus. Jogra jest dostępna w dwóch wersjach opakowania. W drewnianym pudełku albo lnianym woreczku. Pudełka zostały wykonane z drewna topoli. Wierzch i spód ze sklejki liściastej. Dodatkowo pudełka zostały zaolejowane przyjaznym dla dzieci środkiem. Pudełka wykonała stolarnia 4 Timber. Woreczki zostały uszyte z polskiej tkaniny lnianej, zakupionej w Alternative Textiles. W środku woreczka znajduje się specjalny tunel na kości i znaczniki zwierząt. Woreczki zostały uszyte ręcznie, lokalnie. Leśne zwierzęta oraz całą oprawę graficzną Jogry stworzyła Renata Orzeszek prowadząca pracownię projektową Bez szablonu przy współpracy graficznej Agaty Żelechowicz. Pomysłodawcą i wydawcą Jogry jest Ewa Kołaczyńska, założycielka Warsztat Joga.

#Proj. przyjazne środowisku 

Lasy do spalenia

Dobry skład

W latach 2004–2020 roczne zużycie biomasy drzewnej do produkcji energii wzrosło w Polsce o prawie 70%. W związku z tym gwałtownie wzrosło pozyskiwanie biomasy drzewnej ze źródeł krajowych, w dużej mierze bezpośrednio z lasów. Niestety pozyskiwanie pierwotnej biomasy leśnej nie jest obojętne dla przyrody. Zaburza ono integralność ekosystemów leśnych, negatywnie wpływa na bioróżnorodność i przeważnie prowadzi do ich degradacji. Rozwój przemysłu bioenergetycznego napędzany był wsparciem ze środków publicznych oraz korzystnym ustawodawstwem. Energia wytworzona ze spalania biomasy została uznana za bezemisyjną i odnawialną, mimo że spalanie biomasy leśnej w celu produkcji energii jest bardziej emisyjne niż spalanie paliw kopalnych. Raport Pracowni na rzecz Wszystkich Istot jest pełen liczb, niecodziennych skrótów i trudnego słownictwa. Jednocześnie został skierowany do osób bez fachowej wiedzy w dziedzinie energetyki lub leśnictwa. W związku z tym naszym głównym celem projektowym było zminimalizowanie bariery informacyjnej i uniknięcie monotonii tekstowego dokumentu. Zaprojektowaliśmy dynamiczny layout pozwalający na kilka układów kompozycji strony. Objaśnienia trudnych terminów umieściliśmy obok tekstu głównego. Wykresy uzupełniliśmy o słowne podsumowania. Dodatkowo wybraliśmy i zilustrowaliśmy ciekawostki, aby zachęcić do wczytania się w główną treść raportu. Wszystko w przyjemnej kolorystyce kojarzącej się z lasem, ekologią i zrównoważoną energią (zielenie, brązy, beże). Publikacja jest dostępna tylko on-line. Dlatego dokładnie przemyśleliśmy funkcjonalność pliku PDF – klikalne linki i spis treści, zakładki, wielkość tekstu i orientacja strony. Raport ma ponad 100 stron i jest bogato ilustrowany. Aby uniknąć zbyt ciężkiego pliku, musieliśmy postawić na ilustracje wektorowe. Tym samym przekazaliśmy Pracowni materiał do swobodnego wykorzystywania w kolejnych publikacjach.

#Proj. przyjazne środowisku 

Poziom 511 — rebranding

Suprematic

Poziom 511 to **** hotel ulokowany na szczycie najwyższego wzniesienia Jury Krakowsko-Częstochowskiej (511 m n.p.m.), pośród zieleni i wapiennych skał. Począwszy od otwarcia w 2012 roku, hotel budował swój wizerunek wokół połączenia z naturą i nowoczesnej architektury, wkomponowując słowo „design” nawet w swoją nazwę. Jednak kolejne działania coraz mocniej gruntowały zmianę w kierunku obiektu, który hołubi filozofię wellness i slow life. I tak – „Design Hotel & SPA” przeobraził się w „Jura Wellness Hotel & SPA”. Rebranding hotelu Poziom 511 rozpoczeliśmy od stworzenia nowego znaku – symbolu ostańców, charakterystycznego elementu otoczenia obiektu i jurajskiego krajobrazu, ale też odwołania do uważności wobec natury i życia w jej bliskości. Nie mogliśmy więc pominąć tak ważnej kwestii jak odpowiedzialność względem naturalnego środowiska, dlatego nowe hotelowe materiały, zaprojektowaliśmy myśląc przede wszystkim o nim. W ramach procesu rebrandingowego dążyliśmy do produkcyjnego minimalizmu, wymieniając część fizycznych materiałów na ich digitalowe odpowiedniki. W pozostałych aspektach wykorzystaliśmy ekologiczne surowce. Zmiany objęły m.in. materiały do pokoi hotelowych, restauracji, SPA czy hotelowych produktów, a także cały koncept wizualnej prezentacji w digitalu, w tym stworzenie zupełnie nowej strony internetowej. Studio: Suprematic Projektanci: Aleksandra Brzozowska & Joanna Jarocka Zdjęcia: Marta Chudek, Migdał studio

#Proj. przyjazne środowisku 

Partnerzy

STGU

European Design Awards

STGU

Arctic Paper

Munken Paper

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

Patroni medialni

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU