„Świteź" – projekt gry i platformy edukacyjnej (nagroda)

nazwa / tytuł projektu

„Świteź" – projekt gry i platformy edukacyjnej

autor / studio projektowe

Iwona Haberny, Wojciech Rzadek, dr hab. Tomasz Majkowski, dr hab. Paweł Bukowiec, Anna Pałosz

kategoria

Idea

edycja konkursu

2021-2022

opis

Głównym celem projektu „Świteź” jest popularyzacja i chęć zainteresowania „Balladami i romansami” Adama Mickiewicza osób młodych, które na co dzień niechętnie sięgają po klasykę, za to lubią literaturę fantastyczną i gry. Na projekt składa się gra karciana, opracowana przez znanego game designera Wojciecha Rzadka i prof. Tomasza Majkowskiego oraz internetowa platforma wiedzy stworzona przez prof. Pawła Bukowca z Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Zrealizowano także cykl szkoleń dla nauczycieli i bibliotekarzy, dotyczących wykorzystania efektów projektu w praktyce czytelniczej oraz cykl turniejów gry dla młodzieży (m. in. wśród młodzieży polskiej w Solecznikach i w Budapeszcie). Dotychczasowe doświadczenie i ogromne zainteresowanie odbiorców pokazują, że tego typu podejście do klasycznej lektury okazało się bardzo trafione. W skład gry wchodzi 9 kart Ballad oraz 46 kart Motywów. Na karcie Ballad znajdują się ilustracje do wybranych dziewięciu utworów „Ballad i romansów", odpowiadający im cytat oraz zestaw 5 ikon, które stanowią symbole ilustracji kart Motywów. Na rewersie każdej z kart znajdują się kody QR, które po zeskanowaniu kierują wprost na interesujące nas zagadnienie na platformie wiedzy – www.mickiewicz.promocjaksiazki.pl W grze karcianej bardzo ważną rolę pełnią ilustracje. Chcieliśmy odejść od tradycyjnych wyobrażeń, przedstawiających bohaterki Ballad i romansów z rozwianym włosem, w zwiewnych koszulach. Zadanie znalezienia współczesnej formy graficznej dla kanonicznego dzieła postawiliśmy przed Anną Pałosz – artystką specjalizującą się w syntezie i poszukiwaniu prostych, wyrazistych rozwiązań. Jej pomysły były inspirowane folklorem pogranicza litewsko-białoruskiego, a więc terenów „domowych” Mickiewicza. Zainteresowanie stroną graficzną gry były na tyle duże, iż powiększyliśmy ilustracje rozmiaru karty do pokera do wielkiego formatu i pokazaliśmy je na samodzielnych wystawach we Wrocławiu (Galeria Sztuka na Marinie), w bibliotekach w Krakowie i Katowicach. Grafiki były także prezentowane na plenerowej wystawie przed Muzeum Karykatury w Warszawie, a za pośrednictwem Instytutu Polskiego eksponowane są aktualnie na Litwie. W listopadzie wystawa będzie prezentowana również w Multimedialnej Bibliotece dla dzieci i Młodzieży w Warszawie. Projekt zrealizowany został dzięki dofinansowaniu z programu „Ballady i romanse” Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Partnerzy

STGU

European Design Awards

STGU

Arctic Paper

Munken Paper

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

Patroni medialni

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU