"Muzyka Skalnego Podhala. Podręcznik do nauki muzyki góralskiej" Krzysztof Trebunia-Tutka

nazwa / tytuł projektu

"Muzyka Skalnego Podhala. Podręcznik do nauki muzyki góralskiej" Krzysztof Trebunia-Tutka

autor / studio projektowe

Aleksandra Toborowicz

edycja konkursu

2020/2021

opis

"Podręcznik przygotowany przez Krzysztofa Trebunię-Tutkę to pierwsze w Polsce tak kompleksowe wydawnictwo poświęcone muzyce góralskiej. Składają się na nie 3 tomy: „Garść teorii”, „Zapis palcowy” i „Zapis nutowy” oraz nagrania, z którymi osoby pragnące zgłębić tajniki muzyki góralskiej powinny się osłuchiwać. Jest to też swoista antologia najważniejszych i najpiękniejszych melodii i śpiewek góralskich, nieraz już zapomnianych bądź rzadko wykonywanych." – PWM O PROJEKCIE: Koncepcja graficzna Celem oprawy graficznej było przełożenie zrębów tradycji góralskich na nowoczesną myśl projektową. Projektowym priorytetem było ukazanie „ducha polskich gór” i energii muzyki góralskiej. Koncepcja jest opowieścią splecioną z kilku wątków, które się zazębiają i współgrają z treścią na różnych poziomach. Grafika na okładkach nawiązuje do widoku horyzontu górskiego i rejestracji dźwięku (zapis ścieżki dźwiękowej w programie do edycji muzyki). Stanowi też złudzenie optyczne odbicia w wodzie (nawiązanie do jezior górskich, w których góry „się przeglądają”), jak również odbicie zapisów: nutowego i palcowego, które są przedstawieniem tej samej treści w dwóch różnych formach. Typografia umieszczona w poziomie dopowiada podział odbicia i wzmacnia grę skojarzeń. Obraz okładki jest żywy, wyrazisty. Silnie kontrastowe zestawienie intensywnej zieleni i głębokiej czerni uwypukla emocjonalność i energię muzyki góralskiej. W tomach 2 i 3 zastosowano inwersję kolorów, w tomie 1 (teoretycznym) zastosowano formę szkicu / rysunku / zarysu – w celu odróżnienia go od materiałów do praktycznej nauki gry. Zabieg taki pozwala pośrednio nawiązać do zarysu teorii właśnie. Elastyczna guma opasająca trzytomowe wydawnictwo wywołuje skojarzenia z pionową linią („skalą” – znacznikiem) w programie do przetwarzania dźwięku. Czerwone akcenty kolorystyczne: nici, wyklejka oraz gumka kontrastują z zielenią i czernią okładek, są dodatkową porcją energii. Zastosowanie surowego płótna, o mocnym splocie i czerwonych nici stanowi nawiązanie do tradycyjnych góralskich strojów. Publikacja jest otwierana „na płasko”, co zapewnia komfort korzystania z poszczególnych tomów podczas wykonywania muzyki. projekt i skład: Aleksandra Toborowicz klient: Polskie Wydawnictwo Muzyczne kroje pisma: GT Sectra rok: 2019–2021 druk: Drukarnia Petit format: 23,5 cm x 30,5 cm liczba stron: tom 1: 88, tom 2: 344, tom 3: 300 okładka : płótno 73250 Brillance, sitodruk wyklejka: Antalis Pop Set Ultra Red 120 g/m2; papier środek: Alto Naturel vol. 1,5, 100 g/m2; zadruk środek : tom 1: offset 5+5 (186 U Pantone + CMYK), tom 2 & 3: offset 2+2 (black + Pantone 583 U) nakład : 1000 oprawa szyto-klejona czerwone nici czerwona elastyczna obwoluta – gumka redaktorka prowadząca: Paulina Bieniek

Partnerzy

STGU

European Design Awards

STGU

Arctic Paper

Munken Paper

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

Patroni medialni

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU