Centrum Archiwistyki Społecznej

nazwa / tytuł projektu

Centrum Archiwistyki Społecznej

autor / studio projektowe

UVMW

edycja konkursu

2020/2021

opis

Czym się zajmuje Centrum Archiwistyki Społecznej? Czym jest archiwistyka społeczna? Kto jest archiwistą społecznym? Po długich rozmowach zespołów Centrum i studia projektowego, niejednej burzy mózgów i wielu wypitych kubkach kawy udało się przełożyć misję instytucji na logo, które odpowiada na te wszystkie pytania. Rozpoczęcie naszej współpracy wynikało z tego, że Centrum jako instytucja, która przejęła część działań i narzędzi od swojego założyciela (Ośrodka KARTA), potrzebowało rebrandingu i zmiany sposobu komunikacji działań. Centrum Archiwistyki Społecznej powstało po to, aby działać na rzecz ruchu archiwistyki społecznej. Powstanie instytucji wzmacnia znaczenie archiwistyki społecznej – oddolnej, wynikającej z pasji potrzeby zapisywania historii. CAS dzieli się wiedzą, narzędziami, wspiera i inspiruje do działania inicjatywy z całej Polski. Odkrywa dla społeczeństwa fascynujący dorobek archiwów społecznych – tysiące nieznanych dotąd historii, zdjęć, dokumentów życia codziennego. Celem CAS jest rozbudzenie zainteresowania historią społeczną dla lepszego zrozumienia przeszłości i teraźniejszości. Nowy logotyp opowiada metaforycznie o misji instytucji i celach jej działalności. Projektując identyfikację, mieliśmy świadomość, że ma opowiadać tak o nowej instytucji, jak i całej dziedzinie - archiwistyce społecznej. Ujęliśmy to w logotypie, który jest także budulcem całej komunikacji graficznej. Ujęliśmy to też w kolorze, odwołując się do często wykorzystywanych przez archiwistów narzędzi - zakreślaczy, post-itów. Nowy logotyp Centrum Archiwistyki Społecznej opowiada metaforycznie o filozofii instytucji, o celach działalności centrum. Głównym elementem identyfikacji jest wieloznaczny symbol, z którego rozwija się system graficzny. Symbol to przede wszystkim element chmurki tekstowej (storytelling), dopięty do słów reprezentuje wszelkie zbiory słowa mówionego i pisanego. Reprezentuje również pinezkę (poszukiwanie, łączenie historii i jej uzupełnianie). Jest to również iskra, zapłon do efektywnego działania oraz światło, które CAS pomaga rzucać na wcześniej nieznane historie społeczne. System graficzny Centrum Archiwistyki Społecznej jest w swojej istocie otwarty, dynamiczny – tak jak zespół CAS oraz ich działania. Załączam element referencji, którą dostaliśmy kilka miesięcy po oddaniu projektu: Rozpoczęcie naszej współpracy wynikało z tego, że Centrum jako instytucja, która przejęła część działań i narzędzi od swojego założyciela (Ośrodka KARTA), potrzebowało rebrandingu i zmiany sposobu komunikacji działań. Studio w sposób niezwykle zaangażowany spełniło założenia naszej współpracy. Zespół grafików dużo czasu poświęcił na zrozumienie idei archiwistyki społecznej, rozmowy z pracownikami CAS oraz na moderowanie dyskusji, która uogólniała sens naszych działań. Zależało nam na wypracowaniu identyfikacji, która z powodzeniem będzie mogła działać przez lata. W zależności od potrzeb komunikacyjnych - zarówno w sposób bardzo dyskretny, a tam gdzie jest to wskazane - bardzo silny i wyrazisty, stawiając CAS obok silnych marek instytucji kultury w Polsce i zagranicą. Pozytywne recenzje identyfikacji po jej wdrożeniu, potwierdzają spełnienie tych założeń. System został zaprojektowany w taki sposób, aby mógł być w przyszłości twórczo rozwijany przez twórców podejmujących z nami współpracę.

Partnerzy

STGU

European Design Awards

STGU

Arctic Paper

Munken Paper

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

Patroni medialni

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU