nominacje

„Rękopis z pudła”: skazani przepisują powieść bestsellerowego autora

Grupa Projektor

Akcja społeczna zainicjowana w maju 2021 roku przez Fundację Zmiana wraz z popularnym pisarzem kryminałów Wojciechem Chmielarzem i Wydawnictwem Marginesy. Celem akcji była pomoc w resocjalizacji skazanych oraz zebranie funduszy na działalność statutową fundacji, tworzącej księgozbiory i biblioteki więzienne. W ramach akcji „Rękopis z pudła” kilkanaścioro skazanych przepisało najnowszy kryminał Chmielarza, pt.: „Wilkołak”. Oprawiony rękopis był dostępny przedpremierowo na aukcji, a zwycięzca licytacji mógł zapoznać się z treścią książki już na tydzień przed jej oficjalną premierą. Rękopisy zostały oprawione w kunsztowny sposób przy zachowaniu najlepszych tradycji sztuki bibliofilskiej. „Wilkołak” to pierwsza książka wydana w ramach projektu społecznego Fundacji Zmiana “Rękopis z pudła”. Wiele badań wskazuje na to, że przepisywanie zwiększa zrozumienie tekstu, bo potrzebna jest do tego większa aktywność mózgu. Należy się wyciszyć, skupić i wnikliwie przeczytać treść, by nie popełnić błędu. To dużo intensywniejszy kontakt z książką niż czytanie, a już samo czytanie ma właściwości resocjalizacyjne. W ramach projektu „Rękopis z pudła” będą publikowane książki przepisane i zilustrowane przez więźniów. W ramach akcji powstało wideo propagujące akcję: https://www.youtube.com/watch?v=eJ-QOqIG2No seria grafik na potrzeby promocji w social mediach oraz specjalnie zaprojektowany futerał na rękopisy skazanych. Video case: https://www.youtube.com/watch?v=B0iWoB7JfqQ Copy&Art - NIENAUTNOWAK (Krzysztof Nienałtowski, Paweł Jan Nowak) Copy/account manager - Lila Nienałtowska Dizajn: Grupa Projektor Wykonanie książki: Marceli Printery

#Impakt społeczny 

116 111

Uniforma

Identyfikacja wizualna 116 111 - Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży. Projekt powstał w ścisłej współpracy z psychologami z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, a decyzje projektowe były w 100% podporządkowane właściwej komunikacji z dziećmi stającymi w obliczu najcięższych problemów: psychicznych, życiowych, rodzinnych, czy środowiskowych. Logo przedstawia uśmiechniętą twarz dziecka wychodzącą z mroku. Identyfikacja wizualna musiała jasno mówić: “rozumiemy Was i nie oceniamy”. Istotne było staranie się, by mówić językiem dzieci przechodzących trudny okres. Bez infantylizacji. Stąd rozedrgana typografia, nerwowe przekreślenia i niedbałe ilustracje kojarzące się z zapiskami na tyle zeszytu, lub w osobistym pamiętniku. W ramach projektu powstała identyfikacja wizualna, szablony plakatów, szablony social media i projekt strony internetowej.

#Impakt społeczny 

Duos Festival

Noviki Post Studio

Festiwal Sztuki i Edukacji DUOS czyli wymiana wiedzy i doświadczeń pomiędzy artystami ze Szczecina i kenijskiego hrabstwa Kilifi. Ideą festiwalu jest współpraca polskich i kenijskich artystów podczas realizacji wspólnych projektów. Artyści zaproszeni do udziału w Festiwalu reprezentują różne dyscypliny sztuki: malarstwo, rzeźbę, taniec, performans, muzykę, wzornictwo, modę, film, fotografię, architekturę, street art. Polsko-kenijskie DUOS (DUETY) pracują razem w Kilifi, w Kenii. W ciągu trzech tygodni muszą się poznać, zdefiniować i zrealizować wspólny projekt. Podczas pracy angażują do swoich przedsięwzięć lokalną społeczność, rzemieślników oraz studentów Pwani University. Każdy DUET ma swoje wydzielone miejsce do pracy: miejscową szkołę, uniwersytecką salę, ulicę, mur w dzielnicy Mnarani, pracownię lokalnego malarza. Dzięki temu ich działania są dostępne dla innych członków społeczności i widoczne dla szerszej publiczności, a postępy w pracy można obserwować dzień po dniu. Efekty tej niezwykłej 3-tygodniowej współpracy prezentowane są na ogólnodostępnym Festiwalu. Festiwal DUOS to 3-dniowe święto obejmujące kino plenerowe, koncerty, spektakle, gry i zabawy dla dzieci, wystawy, wycieczki z przewodnikiem i prezentacje pracowni. Identyfikację graficzna projektu, stronę internetową, projekty druków, ubrań, materiałów plastycznych, tekczek plastycznych dla dzieci tworzy studio Noviki

#Impakt społeczny 

Grafika nagrodzonego

Extinction Claims

Gabriela Baka

Extinction Claims Identyfikacja wizualna do wystawy i związanych z nią wydarzeń  Opis projektu: Nasza planeta stoi w obliczu globalnego kryzysu wymierania, którego nigdy nie widziała ludzkość. Naukowcy przewidują, że w nadchodzących dziesięcioleciach ponad milion gatunków jest na drodze do wyginięcia. Jednym z głównych wyzwań w walce z masowym wymieraniem jest brak świadomości społecznej i sprawczości obywatelskiej. W tym projekcie artysta Paolo Cirio łączy koncepcję prawną „osobowości środowiskowej” z teorią prawną „prawa natury”, opierając się na sporach dotyczących zmian klimatycznych, ustawach o ekobójstwie i globalnych traktatach klimatycznych, aby zapewnić prawa i ochronę świata przyrody.  Cirio ma na celu prawne oskarżenie międzynarodowych koncernów naftowych, gazowych i węglowych, które celowo wyemitowały ponad 70% wszystkich gazów cieplarnianych, powodując rozległe szkody w ekosystemach Ziemi i gatunkach zależnych od nich w celu przetrwania, a wszystko to z zamiarem ukrycia swoich zbrodni dekady.  Kluczowe zestawienia danych przez Carbon Majors (https://climateaccountability.org/) pokazują, kto i w jakim stopniu jest odpowiedzialny za klimatyczne kryzysy. Na wykresach powiązane zostały dane z głównych firm naftowych, gazowych i węglowych, są one łączone z zagregowanymi danymi na temat masowych wymierań z Czerwonej Księgi IUCN (https://www.iucnredlist.org/), aby obliczyć, w jaki sposób świat przyrody jest ekonomicznie i prawnie uprawniony do odszkodowania od firm, które świadomie powodują zagładę gatunków i ekosystemów.  Dane dotyczące odszkodowań za poszczególne zagrożone gatunki są formatowane na potrzeby platformy internetowej z obrazami gatunków o atrakcyjnym wyglądzie. Integrując naukę, big data, projektowanie i tworzenie sztuki, Extinction Claims bezpośrednio angażuje opinię publiczną w zrozumienie skali i zakresu kryzysu wymierania, przed którym stoi nasza planeta.  Wystawa Extinction Claims jest współtworzona przez Baltan Laboratories w Eindhoven (https://www.baltanlaboratories.org/) i MediaMatic w Amsterdamie (https://www.mediamatic.net/).  Identyfikacja wizualna: Stworzony język graficzny jest prosty i plakatowy. Użycie grubego i skondensowanego fontu Formula Condensed wywołuje skojarzenia apletu, protestu. Krój swoją blokowatością nawiązuje do starych drewnianych trzcionek używanych w politycznych ulotkach. Odważna i krzycząca typografia została zestawiona z klasycznym, edytoryjnym Times New Roman, który dodaje powagi oraz zaufania do podawanych informacji.  Główną cechą identyfikacji jest kontrast i prostota, uwidocznione w użyciu czerni i bieli, cienkich lini oddzielających bloki tekstowe oraz wyborze fontów. Elementy te tworzą geometryczne, nabite informacjami widoki, które zostały zestawione ze zdjęciami zagrożonych gatunków zwierząt i roślin w ich naturalnym środowisku.  Aby podkreślić aspekt wymierania i ulotności życia w materiałach digitalowych została stworzona i zastosowana animacja, w której wizerunki zwierząt i roślin rozpadają się na małe ulatniające się kropeczki.  Zastosowany efekt mimo swej wizualnej atrakcyjności wzmaga poczucie pilności i reakcji na ten problem oddziałując emocjonalnie na widza. Na naszych oczach w dosadnych sloganach pojawiają się zamaskowane wizerunki zwierząt. Zabieg ten pomaga w połączeniu warstwy informacyjnej z emocjonalną. Typograficzne maski odsłaniają urocze zdjęcia, które na końcu zamieniają się w chmurę i zniknąć.   W skład stworzonych akcydensów wchodzą plakaty, materiały do social media, wykładów, zwiastuny do kina, torby, elementy do aranżacji wystawy oraz jej komunikacji.  Strona projektu: https://www.extinction-claims.com/ Stworzone z pomocą Łukasza Podolaka. 

#Impakt społeczny 

Healing Jokes

Jakub Pionty Jezierski

HEALING JOKES Memy odgrywają wyraźną rolę w proteście; wydają się być wobec dzisiejszego oporu tym, czym były „plakaty polityczne” wczoraj – ucieleśnieniem wspólnych idei w społeczności. — Metahaven: Can Jokes Bring Down Governments? Memes, Design and Politics, 2013 Prezentowane memy i transparenty są swoistą kroniką zdarzeń, od wyborów parlamentarnych w 2019 roku, przez Młodzieżowe Strajki Klimatyczne, protesty związane ograniczaniem praw kobiet, środowisk LGBT+ po pandemię 2020 roku. Wyabstrahowane, przeskalowane, umaterialnione, mają za zadanie sugestywniej “mikrodozować” swój wpływ. Wystawa jest próbą odpowiedzi na nasuwające się pytania: Czy memy mogą wpływać na wyniki wyborów parlamentarnych lub prezydenckich? Czy mogą być lepszym źródłem informacji niż media mainstreamowe? Czy mogą zrobić z nas antyszczepionkowców albo skłonić nas do działania? Czy mogą uratować świat przed katastrofą klimatyczną, zmniejszyć strach i apatię i czy mają w sobie leczniczą moc? Wystawa prezentowana była w ramach Poznań Design Festiwal 2021, 10-19.09.21

#Impakt społeczny 

Identyfikacja wizualna charytatywnej aukcji "Refugees Welcome 2021" dla Fundacji Ocalenie i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

deal design • studio

Deal design • studio po raz drugi odpowiedzialne było za projekt identyfikacji wizualnej dla charytatywnej aukcji sztuki “Refugees Welcome” organizowanej przez Fundację Ocalenie i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. W roku 2021 położyliśmy nacisk na projekt, który będzie zróżnicowany, wyrazisty i pozwoli silniej oddziaływać w przestrzeni internetu. Zależało nam na budowaniu w polskim społeczeństwie pozytywnego przekazu dotyczącego tematyki uchodźczej w opozycji do narracji jaka obowiązuje aktualnie w dyskursie politycznym. Uważamy, że naszym obowiązkiem jako projektantek i projektantów jest aktywne zaangażowanie i praca na rzecz słabszych i wykluczonych! Zaprojektowaliśmy serię plakatów, katalog, animacje, elementy towarzyszące wystawie: broszurę informacyjną, wall text, metryczki, oraz elementy strony internetowej i grafiki do SM. typografia: Iskry, Kompan → Laic Type Foundry druk: sitodruk, druk cyfrowy nakład: 45 egzemplarzy rok: 2021 projekt dla: Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Fundacja Ocalenie koncepcja i projekt graficzny: deal design • studio / Jan Diehl Michałowski, Jakub Olejnik, Martyna Rudnicka, Tomek Wróbel fot.: Martyna Rudnicka / Marta Ejsmont

#Impakt społeczny 

Lipcowi. Twarze ofiar Obławy Augustowskiej

Łukasz Izert

Projekt graficzny i aranżacji wystawy plenerowej poświęconej poświęconej ofiarom Obławy Augustowskiej z lipca 1945 r.Wystawa „Lipcowi” to pierwsza od wielu lat okazja, by przejść przez bramę tzw. Domu Turka – dawnej siedziby oraz więzienia NKWD i UB, głównego ośrodka terroru komunistycznego w Augustowie oraz miejsca gdzie m. in. przetrzymywani byli Polacy schwytani w lipcu 1945 r. Wystawa opiera się na kolekcji zdjęć portretowych osób zamordowanych przez Sowietów w wyniku Obławy Augustowskiej. Fotografie – nawet jeśli są zniszczone lub w niskiej jakości – stanowią jedyny nośnik, dzięki któremu wizerunki ofiar zachowały się do naszych czasów. Dzięki zaawansowanym technikom rekonstrukcji cyfrowej i koloryzacji wystawa przywraca prawdziwe oblicza tych osób. Stając z nimi twarzą w twarz, można dostrzec rozmiar straty i skalę zbrodni, która w lipcu 1945 r. przerwała życiorysy odważnych młodych ludzi, pełnych pasji i planów na przyszłość.Od lipca 2021 r. „Dom Turka” jest własnością Instytutu Pileckiego, który planuje jego gruntowną renowację, poprzedzoną inwentaryzacją i badaniami archeologicznymi w poszukiwaniu wszelkich śladów po więźniach i ofiarach. W przyszłości zostanie tu otwarta wystawa stała, która upamiętni i opowie historię Obławy Augustowskiej na tle historii Augustowa i Suwalszczyzny w XX wieku.kurator: Bartosz Gralicki projekt: Łukasz Izert zdjęcia: Wojtek Kaszlej. Projekt został wykonany pod koniec sierpnia, ale z przyczyn organizacyjnych premiera odbyła się w październiku.

#Impakt społeczny 

Ondinata: Pieśni dla Ondyny

Karol Tomoki Yamazaki

Charytatywny projekt muzyczny mający na celu wsparcie badań nad lekiem na CCHS oraz szerzenie świadomości o chorobie. CCHS, zwane również klątwą Ondyny, to rzadka, genetycznie uwarunkowana, potencjalnie śmiertelna choroba. Podstawowym objawem zespołu jest niewydolność oddechowa, przede wszystkim podczas snu. Pacjenci z CCHS wymagają dożywotniego wspomagania oddechu. ZAKRES Odpowiadałem za naming, branding, oprawę graficzną albumu w wersji CD, skład książeczek wchodzących w jego skład, wersji cyfrowych albumu, a także projekt UX i graficzny strony internetowej. INSPIRACJA Inspiracją dla projektu graficznego była mistyczna ikonografia europejskich mitologii, surrealizm świata snu, a także estetyka odręcznych ilustracji w XIX-wiecznych powieściach. Noc jest miejscem ukojenia, ale potrafi być też nieprzenikniona, tajemnicza, niebezpieczna. Największym wyzwaniem projektowym okazało się dla mnie uchwycenie tej wieloznaczności i znalezienie równowagi między dwiema przeciwnościami: wagą tematu, tajemnicą i niesłychanym wyzwaniem, jakim jest CCHS zarówno dla chorujących, jak i ich bliskich – a z drugiej strony kojącej natury głębokiego, niezakłóconego niczym, spokojnego snu. ALBUM Dwupłytowy album CD zawiera książeczki w wersji polskiej i angielskiej, zawierające esej Joanny Bator, teksty piosenek, a także autorski tekst założycieli Fundacji, spajający muzykę z osobistymi doświadczeniami rodziców dziecka z CCHS. Dzięki specjalnemu wykrojnikowi, opakowanie jest złożone bez użycia kleju, co czyni je łatwiejszym w produkcji i bardziej przyjaznym środowisku, a także nadaje unikalnego, rękodzielniczego charakteru. Papier użyty w książeczkach pochodzi w 100% z recyklingu. STRONA WWW Strona WWW zawiera komplet informacji dotyczących projektu – biogramy artystów, informacje o dostępnych do kupienia edycjach albumu itp. – a także biogramy dzieci będących podopiecznymi Fundacji, informacje o chorobie i o stanach badań, etc. Minimalistyczne, animowane intro na stronie służy za krótkie wprowadzenie do tematu projektu i natury choroby. Centralną częścią strony jest odtwarzacz audio, umożliwający jednoczesne słuchanie próbek utworów i przeglądanie strony bez przerywania ich w trakcie. Pełny opis projektu i procesu pracy pod załączonym linkiem na Behance.

#Impakt społeczny 

Teksty nie tylko o typografii

Tomasz Bierkowski

Podstawowymi celami tej niekomercyjnej publikacji popularno-naukowej było zwrócenie uwagi na trudną sytuację osób nieheteronormatywnych w Polsce oraz wsparcie organizacji pozarządowej Miłość Nie Wyklucza, która edukuje i walczy o wprowadzenie równości małżeńskiej. Z kolei celem drugorzędnym było upowszechnienie wiedzy z obszaru projektowania. Książka została napisana, zaprojektowanam, wydana, promowana i kolportowana przez jedną osobę – autora projektu. Publikacja była rozsyłana do każdej osoby, która wpłaciła określoną, niewielką kwotę dla wsparcia organizacji Miłość Nie Wyklucza. W przeciągu dwóch miesięcy rozesłano ok. 50 egz., dzięki czemu na konto Miłość Nie Wyklucza wpłynęło ok. 2000 zł.

#Impakt społeczny 

Znikający dyktator

Bartosz Kosowski

Interaktywny portret przedstawiający wizerunek białoruskiego dyktatora, którego postać zmienia się wraz z osiąganiem kolejnych pułapów wpłat. Z każdą wpłacaną złotówką dyktator staje się coraz mniej groźny. W rzeczywistości Łukaszenka pozbawiony atrybutów władzy z groźnego dyktatora w mundurze i z orderami przeistacza się w smutnego, wąsatego pana w podkoszulce. Zebrane środki przeznaczone są na wsparcie ofiar aparatu represji wśród niezależnych białoruskich dziennikarzy oraz odbudowę bazy sprzętowej pierwszej niezależnej telewizji na Białorusi – Biełsat TV, która uległa zniszczeniu lub konfiskacie w czasie zatrzymań i rewizji.

#Impakt społeczny 

Partnerzy

STGU

European Design Awards

STGU

Arctic Paper

Munken Paper

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

Patroni medialni

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU