Gdynia Design Days 2021 (nagroda)

nazwa / tytuł projektu

Gdynia Design Days 2021

autor / studio projektowe

Hardziej Studio

kategoria

Idea

edycja konkursu

2020/2021

opis

projekt: Patryk Hardziej i Ada Zielińska Hasło "Solidarni" ma bardzo różne konotacje. Dla nas ważne było aby jak najdalej odejść od tych politycznych, natomiast chcieliśmy zwrócić uwagę na treść festiwalu i po raz pierwszy mówić o tym czego będzie dotyczył, bez tworzenia sztucznej maski jaką jest dopracowany wizualnie key visual. Chcieliśmy osiągnąć kilka rzeczy – festiwal miał być tworzony demokratyczne przy aktywnym współudziale klienta. Dostarczyliśmy takich rozwiązań aby mógł sam tworzyć dowolne treści. Dodatkowo festiwal, który mówi o odpowiedzialności sam musi być odpowiedzialny. RESET dotyczył także strategii, organizatorzy opowiadają się za odpowiedzialnością klimatyczną le są przeciwni greenwashingowi i faktycznie chcieli zresetować festiwal, aby nie generował niepotrzebnych kosztów, odpadów i treści. ZREZYGNOWALIŚMY Z IDENTYFIKACJI WIZUALNEJ. To znaczy wyrzuciliśmy ile się dało. Pozostawiliśmy jedynie proste komunikaty zapisane Times New Romanem. Zrezygnowaliśmy z gadżetów na rzecz gadżetów cyfrowych: planerów, poradników, darmowego dostępu do płatnych treści. Wyszliśmy z inicjatywą porzucenia wszelkich fizycznych obiektów, których produkcja była niewspółmierna z efektami. Identyfikacja miała być prosta, tania i miała minimalnie oddziaływać na środowisko, bo nie można powiedzieć, że jakiekolwiek działanie brandingowe jest ekologiczne. Cały proces tworzenia identyfikacji był eksperymentem, w którym testowaliśmy z czego jeszcze możemy zrezygnować. Projekt zakładał stworzenie prostych szablonów w Wordzie, każdy uczestniczący w projekcie czy to klient, czy wolontariusz, czy projektant miał takie same możliwości tworzenia. Nagle zamiast grafiki ważny stał się copywriting i to co chcemy przekazać uczestnikom. Zupełnie zmieniła się komunikacja festiwalu. Komunikowane były twarde dane i informacje co możemy zrobić aby nasze wspólne działanie miało pozytywny wpływ na życie nasze i innych. Prawie w całości komunikacja przeszła ona do internetu, a materiały drukowane były produkowane z rozwagą i przy użyciu technologii mających najmniejszy wpływ na środowisko np farby wodne i sitodruk. Komunikaty w różnych miejscach nie były jedynie zareklamowaniem festiwalu, ale były także mikro-kampaniami. W transporcie publicznym mówiliśmy o jego plusach, a na citylightach wyświetlane były informacje o oszczędnościach w tej edycji.

nagroda

komentarz jury

Duet Patryk Hardziej x Ada Zielinska we wspolpracy z Gdynia Design Days osiągneli coś nieosiągalnego: wypracowali identyfikację tak minimalistyczną, że nie można przejść obok niej obojętnie. Białe tło i Times New Roman. Rewelacyjne odzwierciedlenie konceptu zero-waste w kampanii festiwalu. Projekt oryginalnie zgłoszony do konkursu w kategorii 'przyjazny dla środowiska', jednak postanowiliśmy go przenieść i nagrodzić w kategorii Idea. Według nas ten projekt to swoisty statement dla organizatorów, którzy od tej pory będą musieli pomyśleć dwa razy, czy bizantyjska scenografia jest niezbędna, czy z projektantem rozmawiać jedynie o key visualu, czy też jest możliwe realizowanie projektów świadomych społecznie. Sytuacja naszej planety zmusza nas, abyśmy bardziej świadomie podejmowali decyzje i potrafili ograniczyć wytwarzanie i konsumpcję.

Partnerzy

STGU

European Design Awards

STGU

Arctic Paper

Munken Paper

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

Patroni medialni

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU