„Chciałbym o sobie zapomnieć”.

nazwa / imię

„Chciałbym o sobie zapomnieć”.

autor / specjalizacja

Anna Cichoń

kategoria

Świeża krew

edycja konkursu

2019/2020

opis

Projekt publikacji eksperymentalnej o nielinearnej strukturze. Książka jest wynikiem zainspirowania się zagadnieniem przybierania nowej tożsamości, które jest możliwe choćby dzięki branży gier komputerowych. Razem z autorem tekstu – moim bratem (Markiem Cichoń), który zgodził się napisać warstwę literacką dyplomu – spróbowaliśmy przenieść sytuację z gier na bardziej tradycyjne medium, jakim jest książka.

Książka z pozoru wygląda na pojmowaną tradycyjnie powieść, jednak po zagłębieniu się w treść odkrywa się jej bardziej skomplikowaną strukturę. Główny bohater zmaga się z chorobami i fobiami, które można uznać za formy depresji czy schizofrenii. Aby czytelnik mógł bardziej utożsamić się z protagonistą, zastosowane zostały zabiegi typograficzne nawiązujące do analizy grafologicznej chorób głównego bohatera (np. nierówny lewy margines, brak interpunkcji). Im gorszy stan głównego bohatera, tym bardziej widoczne na pierwszy rzut oka są błędy i dekonstrukcje tekstu. Oprócz użycia typografii jako środka wizualnego, w książce występują ilustracje, które sygnalizują każde z 8 możliwych zakończeń. Są one wynikiem inspiracji analizą plastyczną osób chorych na depresję i schizofrenię, a dodatkowo nawiązują do psychologicznego Testu Rorschacha.

Poruszanie się po powieści odbywa się nie według numeracji stron, a według rozdziałów. Książkę rozpoczynają mapy umieszczone na skrzydełkach okładki oraz instrukcja obsługi mająca pomóc zapoznać się z nawigacją. Mapy przedstawiają różne możliwości dróg w książce oraz informują o ich długości. Są też wykazem wszystkich rozdziałów i wątków, na które dzieli się książka. Instrukcja obsługi jest jedną z wielu możliwości poruszania się po książce i nie jest obligatoryjna.
W książce występują też piktogramy służące do oznaczenia każdego z siedmiu wątków w książce, a ich nazwy nawiązują do tego, co dzieje się w wątku. Powieść podzielona jest na dwie części – do I części należy paleta czerwieni, a do II należą odcienie niebieskiego.

Książka ma stymulować czytelnika do pracy, do głębszego przeżycia i zaangażowania się w przyswajaną treść.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych.

STGU

Partnerzy

STGU

European Design Awards

STGU

Arctic Paper

Munken Paper

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

Patroni medialni

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU

STGU